بدون شک تمام رانندگان هنگام حرکت به صورت دنده عقب نگران قسمت انتهایی اتومبیل خود هستند چون در صورت تصادف با موانع محکم یا موجودات زنده گاه خسارت غیر قابل جبرانی به وجود می آید.
به همین دلیل سازدنگان خودرو و لوازم جانبی اقدام به ساخت وسایل هشدار دهنده در هنگام حرکت دنده عقب کرده اند.
این وسایل در کشور ما به دو صورت سنسور هشدار دهنده فاصله یا نصب دوربین در قسمت عقبی ماشین به رانندگان ارائه میشوند.دوربینهای مدار بسته درقسمت عقب ماشین نصب میشوند و راننده تصاویر ارسالی را در مونیتور ال سی دی که معمولآ روی آفتابگیر سرنشین کناری یا مونیتور روی داشتبورد تعبیه شده مشاهده می کند.
به طور کلی سیستمهای دوربین مدار بسته بیشتر در ماشینهای سنگین مانند اتوبوس کارایی دارند.در مورد این سیستم شایان ذکر است اولا نصب مونیتور در خودرو به وسیله نیروی انتظامی ممنوع شده و دارای جریمه نسبتا زیادی است.
نکته دوم حساس بودن دوربینها نصبت به ضربه و رطوبت است که در صورت تصادف قسمت عقب خودرو این دوربینها صدمات جدی میبینند در ضمن زاویه دید آنها محدود بوده و در شب کارایی لازم رو ندارند.در ضمن در صورت کثیف بودن اتومبیل لنز آنها نیز پوشیده شده و دیدشان کور میشود.
اما هشدار دهندهای دنده عقب در مدل دو_سه و چهار سنسور عرضه میشوند که تعداد این سنسورها به نسبت عرض خودرو انتخاب میشوند.سنسورهای دنده عقب به تازگی به طور فابریک در اتومبیل های سمند ال ایکس و پزو پارس ای ال ایکس نصب شده اند و پنج الی شش مدل مختلف دیگر نیز به وسیله مراکز اسپرت کردن خودروها روی اتومبیلها نصب میشوند و میتوان این سیستمها را روی تمامی اتومبیلها نصب کرد.این سنسورها دارای یک آزیر کوچک و یک دستگاه نمایشگر فاصله هستند که معمولآ روی قای پشت فرمان یا زیر آیینه نصب می شوند که دارای دو ردیف چراغ برای قسمت چپ و راست اتومبیل بوده و یک شماره انداز در قسمت وسط آن تعبیه شده که فاصله مانع را تا مسیر عقب نشان میدهد. این سنسورها میتواند توکار یا روکار باشد برای نصب توکار آنها باید سوراخی دایره شکل به قطر 2سانتی متر روی سپر ایجاد شود و این سنسورها داخل این سوراخها قرار میگیرند.سنسورهای دنده عقب معمولا فواصل بین حداکثر 2متر تا حداقل 20سانتی متر را به راننده اعلام میکنند.
حداکثر قاصله میتواند تا 20سانتی متر در سنسورها مختف متغیر باشد.مثلآ بیم 2.2 تا 1.80 ولی حداقل فاصله معمولا بین 20 الی 30 سانتی متر است.
عملکرد این سیستم ها به گونه ای است که هنگام دنده عقب رفتین اتومبیل به وسیله ولتاژ 12 چراغ دنده عقب فعال شده پس در هنگام رسیدن به فاصله معین(برای حداکثر)مثلا 2متری شروع به صدا کرده و هرچه فاصله کمتر شود سرعت صدا بیشتر میشود و نمایشگر اعداد فاصله سپر عقب تا مانع را نشان میدهد و درهنگام رسیدن به فاصله حداقل بوق ممتد میزند و فواصل کمتر از حدا اقل را روی نمایشگر به صورت خط تیره نشان میدهد.
نکته قابل ذکر این است که صورتی که اتومبیل به صورت کج دنده عقب برود(مانند هنگام پارک دوبله بین دو خودرو)نمایشگر فاصله نزدیک ترین سمت اتومبیل را به مانع نمایش میدهد و چراغهای سمت چپ و یا راست نمایشگر که کمترین فاصله را با مانع دارند روشن شده و به راننده نشان میدهند کدام قسمت خودرو به مانع نزدیک است.

این سنسورها با رنگهای مختلف مشکی و سفید و طوسی عرضه میشوند.
فواصل نصب سنسورها در سپر باید مطابق دفنرچه آن تنظیم باشد و در ارتفاع مناسب هم از زمین باشد تا همجا رو در نظر بگیرد.
در ضمن لازم به ذکر است که نصب این سنسورها روی اتومبیلهای دارای بی اس آی مانند پژو 206 و زانتیا هیچ مشکلی ندارند و برای قسمت بی اس آی اتومبیل ضرری ندارند.
امیدوارم که طبق معمول نصب این دستگاه(ماننده دزدگیر)بهانه ای برای فرار از گارانتی برای سازندگان داخلی خودروها ایجاد نکند.